Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Leidinggevende als duizendpoot! » Focus leidinggevende » Case 5

Case 5

Hoe stimuleer ik mijn medewerker om meer verantwoordelijkheid op te nemen? 

Een sociale werkplaats stelt mensen tewerk die niet in een ander bedrijf terecht kunnen. In opdracht van de stad houden Amin en zijn team de voetpaden onkruidvrij, onderhouden de glasbollen die verspreid staan over de stad en enkele keren per jaar gaan zij huisnummers hangen bij mensen die dat zelf nalaten te doen.

Die laatste taak voerde Amin, samen met één medewerker, zelf uit. Maar eigenlijk zou Toon, één van de medewerkers, dat zelfstandig willen doen en kunnen. Toon bezit immers de nodige capaciteiten. Hij beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden om de bewoners aan te spreken. Hij is handig en kan kaartlezen zodat hij zelf de weg kan vinden doorheen de stad.

In een gesprek tussen Amin en Toon herhaalde Toon, zoals hij al eens aangegeven had, dat hij graag klusjesman zou worden. Om een manusje-van-alles te worden, beseft Toon, steekt hij best zelf de handen uit de mouwen. Technisch sterker worden en zelf initiatief nemen, aan deze competenties zullen Amin en Toon samen werken. Om deze taak efficiënt te delegeren, gebruikt Amin daarom de agenda ‘Laat het los!’. Een agenda die je helpt taken te delegeren.

Amin en Toon spreken af dat Toon alleen de huisnummers zal gaan plakken bij de stadsbewoners. Amin zorgt dat alle nodige materiaal klaar ligt zodat Toon onmiddellijk aan de slag kan. Wanneer Amin in de loop van de dag eens langskomt, blijkt dat Toon zelf vlot de weg vindt en samen met de bewoners oplossingen zoekt. De huisnummers zijn keurig naast de deurbel geplakt. Uiteindelijk heeft iedereen in de stad opnieuw een huisnummer. Alles is vlot verlopen.

Door het gebruik van de agenda ging Amin op zoek naar een medewerker die ervoor openstond meer taken te willen uitvoeren. Omdat Toon deze opdracht goed heeft uitgevoerd, opent dit ook deuren naar andere opdrachten: Amin denkt nu ook aan Toon bij nieuwe opdrachten. Toon hangt nu ook panelen op en hielp mee de nieuwe burelen schilderen. Een klusjesman in wording!


Case 1: Hoe zorg ik ervoor dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt en dat deze verwachtingen ook worden ingelost?

Case 2: Hoe herformuleer ik een afspraak met mijn medewerker om dubbel werk te vermijden?

Case 3: Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerker de verwachte output realiseert?

Case 4: Hoe giet ik onderlinge communicatie in een duidelijke afspraak?

Case 6: Hoe kom ik tot een win-win bij het delegeren van een eenvoudige taak?

Case 7: Hoe leer ik een taak uit handen geven?