Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerker de verwachte output realiseert?
Binnen de productieafdeling van een relatief klein productiebedrijf werkt Marie als planner/productiemedewerkster. Haar verantwoordelijke Johan merkt dat Marie het beoogde aantal afgewerkte producten vaak niet haalt. Marie begint namelijk aan vele taken, maar krijgt ze niet afgewerkt. Negatieve feedback hierover heeft hij haar al meermaals gegeven… Zonder resultaat. Het werkt alleen maar op Marie’s gemoed.
Aan de hand van de agenda ‘Afspraak is afspraak!’ bespreekt Johan samen met Marie de afspraken over het aanleveren van afgewerkte producten. Hij focust zich in eerste instantie op haar weerstand. Om concreet te blijven, overlopen ze samen haar dagindeling. Daaruit blijkt snel dat Marie overbevraagd wordt en moeilijk ‘neen’ kan zeggen. Samen bakenen ze de taken en opdrachtgevers strikter af, reorganiseren ze haar werkomgevingen en stellen ze een checklist op voor af te leveren producten.
Twee weken later is Johan blij te zien dat hij twee vliegen in een klap geslaan heeft; het aantal afgewerkte producten wordt vlot gehaald en Marie loopt terug lachend door de productieafdeling…
Case 1: Hoe zorg ik ervoor dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt en dat deze verwachtingen ook worden ingelost?
Case 2: Hoe herformuleer ik een afspraak met mijn medewerker om dubbel werk te vermijden?
Case 4: Hoe giet ik onderlinge communicatie in een duidelijke afspraak?
Case 5: Hoe stimuleer ik mijn medewerker om meer verantwoordelijkheid op te nemen?
Case 6: Hoe kom ik tot een win-win bij het delegeren van een eenvoudige taak?
Case 7: Hoe leer ik een taak uit handen geven?
Disclaimer | Contact | Odisee