Hoe herformuleer ik een afspraak met mijn medewerker om dubbel werk te vermijden?
Binnen de afdeling orderverwerking constateert diensthoofd Krista dat de administratie van afgewerkte orders door haar medewerkster Els steeds mondjesmaat in haar postvak belandt. Aan het einde van elke week krijgt Krista hierdoor een extra takenpakket. Zij moet het ‘dossier’ bij elkaar puzzelen om dan regelmatig vast te stellen dat het niet volledig is.
Onnodige tijdverspilling!” Krista besluit om aan de hand van de agenda ‘Afspraak is afspraak!’ de wederzijdse verwachtingen op te frissen. Zoals in de agenda beschreven staat, legt zij het belang van de juiste afspraken aan Els uit. Zij wacht de eerste weerstand af en vraagt hoe Els de oplossing zelf ziet. Snel komen ze tot een korte checklist per dossier die aan het einde van elke week, ingevuld en vastgemaakt aan de bewuste documenten, in Krista’s postvak gelegd wordt. Ook spreken ze af om na een maand de nieuwe procedure te evalueren. Die evaluatie blijkt uiteindelijk een formaliteit te zijn, en uit te draaien op een positief feedbackgesprek…
Case 1: Hoe zorg ik ervoor dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt en dat deze verwachtingen ook worden ingelost?
Case 3: Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerker de verwachte output realiseert?
Case 4: Hoe giet ik onderlinge communicatie in een duidelijke afspraak?
Case 5: Hoe stimuleer ik mijn medewerker om meer verantwoordelijkheid op te nemen?
Case 6: Hoe kom ik tot een win-win bij het delegeren van een eenvoudige taak?
Case 7: Hoe leer ik een taak uit handen geven?
Disclaimer | Contact | Odisee