Hoe giet ik onderlinge communicatie in een duidelijke afspraak?
Afdelingshoofd Mo constateert hoe verouderd de gegevens op de infoborden in de productieomgeving zijn. Hij is er nochtans van overtuigd dat hij aan zijn medewerker Jan gevraagd heeft dit consequent op te volgen.
Was de afspraak voor Jan niet duidelijk? Had Jan geen tijd om de infoborden up to date te houden? Wat de reden van de onduidelijkheid is, weet Mo niet. Hij besluit dan ook aan de hand van de agenda ‘Afspraak is afspraak!’ de zaken opnieuw te bespreken. Hij betrapt zichzelf erop de afspraak in het verleden niet SMART geformuleerd is. Het schort vooral aan de Meetbaarheid en het Tijdsgebonden aspect. Jan wist niet op welke manier hij de borden up-to-date moest maken. Met de agenda ‘Afspraak is afspraak!’, herwerkt hij de afspraak volgens de SMART principes en bespreekt hij dit opnieuw met Jan.
Tijdens het gesprek merkt Mo dat Jan meteen begrijpt wat hij van hem verwacht werd. Twee dagen later geven de infoborden de correctie informatie!
Case 1: Hoe zorg ik ervoor dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt en dat deze verwachtingen ook worden ingelost?
Case 2: Hoe herformuleer ik een afspraak met mijn medewerker om dubbel werk te vermijden?
Case 3: Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerker de verwachte output realiseert?
Case 5: Hoe stimuleer ik mijn medewerker om meer verantwoordelijkheid op te nemen?
Case 6: Hoe kom ik tot een win-win bij het delegeren van een eenvoudige taak?
Case 7: Hoe leer ik een taak uit handen geven?
Disclaimer | Contact | Odisee