Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Groei sturen! » Focus leidinggevende » Case 5

Case 5

Hoe geef ik op een constructieve manier feedback?

Teamleider Tom heeft herhaaldelijk van klanten gehoord dat Nina slordig en onprofessioneel overkomt bij het voorstellen van een project  aan de klant. Ze past haar kledij en houding niet aan het commerciële karakter van die taak aan. Toch is ze sterk in het ontwikkelen van projecten, waardoor het merendeel wel goedgekeurd wordt.

In het verleden heeft Tom haar voorzichtig gevraagd daar op te letten. Maar telkens zonder resultaat. Hij is bang haar te demotiveren. Omdat de presentaties voor klanten een belangrijk onderdeel van de job vormen, besluit hij een uitvoerig feedbackgesprek met haar te hebben. Hiervoor gebruikt Tom de agenda ‘Mijn gedacht!’, een agenda die helpt om negatieve feedback te geven.

Zoals in de agenda beschreven staat, let hij bij de volgende presentatie van Nina vooral op ‘concreet observeerbaar gedrag’. Hij weet ook dat hij zijn feedback moet geven op recente feiten. Hij besluit met Nina een gegeven presentatie te bespreken in een informele setting, namelijk een terras op de terugweg. Hij laat haar zichzelf in vraag stellen en polst naar mogelijkheden voor verbetering. Dankzij zijn goede voorbereiding en de aandacht voor haar mening slaagt hij erin duidelijke afspraken te maken voor de volgende presentatie.

Achteraf beseft Tom dat het eigenlijk eenvoudig is. Hij is in eerste instantie te veel uitgegaan van zijn eigen idee. En hij heeft te weinig aandacht besteed aan het overtuigen van Nina, vertrekkend vanuit concreet waargenomen gedrag. Het resultaat van het gesprek laat niets te raden over… Zij staat sindsdien met veel meer zelfvertrouwen en voldoening voor de klanten!


Case1: Hoe toon ik meer betrokkenheid bij het werk van mijn team?

Case 2: Hoe motiveer ik mensen tot minder aangename taken?

Case 3: Hoe toon ik mijn waardering?

Case 4: Hoe kan ik gevat reageren op moeilijk verklaarbare fouten van een medewerker?

Case 6: Hoe voer ik als jonge leidinggevende, een negatief feedbackgesprek met een meer ervaren medewerker?