Hoe kan ik gevat reageren op moeilijk verklaarbare fouten van een medewerker?
Teamleider Jana heeft de laatste weken meermaals foutjes ontdekt in de administratieve afhandeling van klantenorders door Peter, een van haar medewerkers. Hem erop attent maken en vragen secuurder te werken, blijkt niet te helpen. Omdat de leidinggevende vermoedt dat het probleem dieper ligt, besluit zij een gesprek met haar medewerker aan te gaan. Omdat dit voor Jana zelf geen gemakkelijke opdracht is, neemt zij er de agenda ‘Mijn gedacht!’ bij, een agenda die helpt om negatieve feedback te geven.
Zelf weet Jana niet goed wat de fouten van Peter zou kunnen veroorzaken. Daarom richt zij zich in het feedbackgesprek vooral op Peters reactie en vraagt of zij zelf mogelijke oorzaken kan aanhalen. Doordat Peter het gevoel heeft eindelijk in vertrouwen met zijn leidinggevende te kunnen praten, vertelt hij over enkele problemen in zijn privé-situatie. Concentratieproblemen op het werk zijn het logische gevolg.
Samen komen ze tot de conclusie dat het beter is dat Peter tijdelijk een lichte functiewijziging krijgt. Hierdoor wordt het werk van hem bekeken door een collega voordat het naar de klant gaat. Deze back-up is een hele opluchting voor Peter. Jana leerde hieruit dat zij de tijd dient te nemen om naar haar medewerkers te luisteren vooraleer zelf conclusies te trekken.
Case1: Hoe toon ik meer betrokkenheid bij het werk van mijn team?
Case 2: Hoe motiveer ik mensen tot minder aangename taken?
Case 3: Hoe toon ik mijn waardering?
Case 5: Hoe geef ik op een constructieve manier feedback?
Case 6: Hoe voer ik als jonge leidinggevende, een negatief feedbackgesprek met een meer ervaren medewerker?
Disclaimer | Contact | Odisee