Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Talent in volle bloei! » Focus leidinggevende » Case 4

Case 4

Hoe creëer ik betrokkenheid bij mijn medewerker bij een leeractieplan?

De leidinggevende  Sofie  is verantwoordelijk voor een team van 5 medewerkers.  Onlangs werd dit team gevraagd om cijfergegevens te verzamelen en te analyseren in verband met ziekteverzuim. De cijfers worden hen aangeleverd in een grote Excel-database. Niemand in het team heeft ooit al cijfers geanalyseerd aan de hand van gegevens in Excel.  Toch denkt Sofie onmiddellijk aan Karen die dit zou kunnen uitvoeren. Om te weten te komen welke leeracties Karen zal nodig hebben om deze taak naar behoren uit te voeren, gebruikt Sofie de agenda ‘Leer een leerplan plannen!’.

Om deze analyse van cijfers tot een goed einde te brengen heeft Karen een uitgebreidere kennis van Excel nodig en moet ze relevante conclusies formuleren en dus weten welke cijfers interessant zijn om te berekenen. De agenda leert Sofie dat een leeractieplan dat door een leidinggevende wordt verplicht, weinig steun krijgt van de medewerker. Daarom zit Sofie samen met Karen om samen te bepalen waar Karen nog onvoldoende sterk staat, waar Karen nog nood heeft aan opleiding of begeleiding.

Samen beslissen de dames dat Karen een vervolgopleiding Excel zal volgen waarin ze leert hoe ze best werkt met databases. Ze hoopt te leren hoe draaitabellen en grafieken te maken. Verder vraagt ze ondersteuning van ervaren onderzoekers en helpt Sofie haar met het vinden van achtergrondinformatie in verband met ziekteverzuim die ervoor moet zorgen dat Karen de cijfers op een correcte manier kan interpreteren.

Voordien was het buikgevoel de enige aanleiding voor het volgen van een opleiding. Door het gebruik van de agenda werd voor het eerst in dit team gericht gezocht, vanuit het takenpakket, naar een geschikte opleiding als antwoord op een concrete behoefte.


Case 1: Hoe maak ik een nieuwe procedure bevattelijk voor mijn medewerkers?

Case 2: Mijn medewerker begrijpt of kan het niet… Hoe los ik dit op?

Case 3: Hoe voer ik in samenspraak met de medewerkers nieuwe afspraken in?

Case 5: Ik wil wel dat mijn medewerkers groeien in hun job … maar ik zie niet in wat ze kunnen leren.