Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Talent in volle bloei! » Focus leidinggevende » Case 3

Case 3

Hoe voer ik in samenspraak met de medewerkers nieuwe afspraken in?

Martine is begeleider-kok in een sociaal restaurant. Elke middag tovert zij, samen met haar medewerkers, een lekkere lunch op tafel voor ongeveer 300 hongerigen.

Hoewel zij een beroep kan doen op 7 medewerkers, blijkt dat ze elke middag tijdens de spitsuren handen tekort komen om alles correct te serveren. Om daar een mouw aan te passen wil Martine met haar medewerkers duidelijke afspraken maken. De mise-en-place moet klaar zijn voor 11u30, daar zullen ze samen aan werken. Niemand neemt nog pauze tussen 11u en 14u zodat dit zeker klaar geraakt en er voldoende personeel aanwezig is tijdens de drukste periode. Opdat de medewerkers zich beter kunnen concentreren, spreekt de groep samen af dat tijdens die drukste periode ook de radio uit gaat. Om deze afspraak goed te maken, gebruikt Martine de tips uit de agenda ‘Afspraak is afspraak!’ die ze meekreeg in de opleiding ‘begeleiden op de werkvloer van een Sociale Werkplaats’. Aanvankelijk voelde Martine grote weerstand bij de medewerkers, hoewel de afspraak SMART was opgesteld, zoals geleerd in de les. Door de agenda te gebruiken besefte Martine dat een dialoog noodzakelijk was en dat ze ook met de mening van de medewerkers diende rekening te houden.

Wanneer Martine na een week haar lesgenoten terugziet, mag ze fier zijn op haar prestatie. Dankzij de slimme (SMART) afspraak werd alles op tijd geserveerd. De medewerkers geven elkaar een welgemeend schouderklopje na het werk. Ze hebben het samen gepresteerd : de mise-en-place was op tijd klaar en tijdens de service liep alles gesmeerd. Martine vertelt haar lesgenoten dat de afspraak gezamenlijk gemaakt werd maar dat niet meteen alles van een leien dakje liep. Hier en daar wat bijsturen en de medewerkers blijven motiveren was de boodschap.


Case 1: Hoe maak ik een nieuwe procedure bevattelijk voor mijn medewerkers?

Case 2: Mijn medewerker begrijpt of kan het niet… Hoe los ik dit op?

Case 4: Hoe creëer ik betrokkenheid bij mijn medewerker bij een leeractieplan?

Case 5: Ik wil wel dat mijn medewerkers groeien in hun job … maar ik zie niet in wat ze kunnen leren.