Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Talent in volle bloei! » Focus leidinggevende » Case 1

Case 1

Hoe maak ik een nieuwe procedure bevattelijk voor mijn medewerkers?

Binnen de afdeling orderverwerking werd een nieuw computerprogramma aangekocht met daaraan gekoppeld een nieuwe procedure. Supervisor Bart krijgt de nieuwe werking toegelicht door de leverancier. Nu moet hij dit nog zijn medewerkers aanleren.

Hij besluit hiervoor de agenda ‘Leg het uit!’ te gebruiken. Het gevaar schuilt er namelijk in dat hij de taken ‘vanzelfsprekend’ vindt en zijn medewerkers onvoldoende informatie verschaft.  Het nieuwe programma moet echter meteen foutloos gebruikt kunnen worden. Zoals in de agenda beschreven staat, bouwt hij de instructie op volgens het GAS-principe (globaal-analyse-synthese). Daarnaast kijkt Bart ook tussentijds of de medewerkers de verschillende stappen begrijpen. Door expliciet door te vragen naar reacties, krijgt hij verschillende ‘Wat als..’–vragen van de medewerkers. Een van de vragen was zo terecht, dat Bart de leverancier van het programma overtuigt om een kleine aanpassing aan het programma te doen.

Zonder weerstand gaan de medewerkers met het nieuwe programma en de nieuwe procedure van start. Ze zijn blij met de duidelijke uitleg die ze van Bart gekregen hebben. En het feit dat Bart snel een aanpassing aan het programma laat doorvoeren, versterkt het vertrouwen tussen hem en zijn mensen.


Case 2: Mijn medewerker begrijpt of kan het niet… Hoe los ik dit op?

Case 3: Hoe voer ik in samenspraak met de medewerkers nieuwe afspraken in?

Case 4: Hoe creëer ik betrokkenheid bij mijn medewerker bij een leeractieplan?

Case 5: Ik wil wel dat mijn medewerkers groeien in hun job … maar ik zie niet in wat ze kunnen leren.