Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Talent in volle bloei! » Focus leidinggevende » Case 2

Case 2

Mijn medewerker begrijpt of kan het niet… Hoe los ik dit op?

Ploegbaas Oliver heeft al enkele keren geprobeerd zijn medewerker Susanna uit te leggen hoe zij een onderdeel van een verpakkingslijn moet bedienen. Maar telkens blijkt dat Susanna de uitgelegde procedure toch niet volgt. Misschien was de taak voor Susanna te moeilijk? Oliver beslist om zelf bij te springen als het nodig is.

Dat lukt niet altijd even vlot. Susanna heeft veel werk en die extra taken zijn er eigenlijk teveel aan. Dus wil hij Susanna nog een laatste kans geven. Hij besluit de agenda ‘Leg het uit!’ te gebruiken. Zoals in de agenda beschreven staat, kadert hij de handeling die moeten uitgevoerd worden in een ruimer geheel: wat komt voor de handeling, wat volgt erna? Bovendien vraagt hij Susanna’s mening over de te volgen procedure. Daar blijkt het schoentje te knellen. Zij is ervan overtuigd dat een andere werkwijze beter is. Zij beseft dan ook niet dat haar werkwijze moeilijkheden veroorzaakt voor de collega’s verder aan de lijn.

Terugkijkend op de opdracht, geeft Oliver toe dat de taak helemaal niet te moeilijk  is voor Susanna. Maar dat hijzelf de taak van “instructies geven” te licht opgevat heeft!


Case 1: Hoe maak ik een nieuwe procedure bevattelijk voor mijn medewerkers?

Case 3: Hoe voer ik in samenspraak met de medewerkers nieuwe afspraken in?

Case 4: Hoe creëer ik betrokkenheid bij mijn medewerker bij een leeractieplan?

Case 5: Ik wil wel dat mijn medewerkers groeien in hun job … maar ik zie niet in wat ze kunnen leren.