Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Talent in volle bloei! » Focus HR » Case 2

Case 2

Hoe leren we aan leidinggevenden om correcte afspraken te maken en op te volgen? In de klas en op de werkvloer?

Een Sociale Werkplaats stelt mensen tewerk die gedurende lange tijd geen job vonden in een regulier bedrijf. Ze worden intensief begeleid in hun specifieke taken die ontwikkeld werden naar hun vermogen en kwaliteiten. Van de begeleiders wordt niet alleen verwacht dat ze technisch onderlegd zijn, maar ook hun coachende vaardigheden moeten op punt staan. De begeleiders kunnen daarom een vijfdaagse opleiding volgen ‘basiscursus: begeleiden op de werkvloer’.

Eén van de stokpaardjes van de lesgever, Michel, in deze opleiding is ‘afspraak is afspraak’. Begeleiders in sociale werkplaatsen moeten goede afspraken maken met hun medewerkers en deze correct opvolgen. Maar hoe maak je goede afspraken? Was de afspraak Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar voor beide partijen, Realistisch en Tijdsgebonden?

Michel legt uit dat een goede afspraak SMART moet zijn. Aan de cursisten vraagt hij om een voorbeeldsituatie te vertellen waar een afspraak succesvol was en deze te onderzoeken aan de hand van vragen.

Om deze theorie in de praktijk te brengen geeft Michel de cursisten ‘huiswerk’ mee… of beter ‘werkvloerwerk’. Elke cursist krijgt een agenda ‘Afspraak is afspraak!’ mee waarmee ze de volgende dagen aan de slag kunnen. Veel uitleg hoeft daar niet aan toegevoegd te worden. Michel en de cursisten spreken samen af dat zij de opdracht in de agenda uitvoeren op de werkvloer en dat ze de verschillende cases volgende week bespreken in de opleiding. Voor de cursisten is deze afspraak SMART.

Michel, de opleider, heeft met de agenda’s eindelijk gevonden wat hij zocht. Een handig instrument om de tips onmiddellijk in de praktijk te brengen. Deze keer niet in een artificiële setting maar echt op de werkvloer, op hun werkvloer.


Case 1: Hoe integreren we deze instrumenten in een opleiding op maat?

Case 3: Hoe doen we dat, de dingen juist uitleggen?

Case 4: Hoe ondersteunen we medewerkers, ongeacht hun profiel of plaats in het bedrijf,  in het geven van goede instructies?