Naar startpagina Info over Talent@werkplek en gebruik van de website Instrumenten Talent@werkplek Welkom (nieuwe) collega! Tips voor een duurzame implementatie Leidinggevende als duizendpoot! Groei sturen! Talent in volle bloei!
Home » Leidinggevende als duizendpoot! » Focus HR » Case 2

Case 2

Hoe ontwikkelen en versterken we nieuwe competenties bij onze leidinggevenden n.a.v. een fusie?

Een fusie van kinderdagverblijven brengt grote veranderingen met zich mee: verschillende directies moeten leren samenwerken én functioneren onder één hiërarchische meerdere, een coördinator. Als één hechte groep krachtig naar buiten kunnen treden, vormt nu de grote uitdaging. De coördinator wil tevens zicht krijgen op de expertise per vestiging, om deze voluit met iedereen te delen en voor het geheel te benutten. Nu nog de weerstand tegen verandering adresseren...

Doelstelling is aan het einde van het project een stap in de goede richting te zetten van betere samenwerking, vlotte onderlinge communicatie, spontane feedback. En dit alles in een open geest van vertrouwen en veiligheid.

De coördinator, enkele bestuurders en medewerkers uit de administratie vullen de Quick Scan in, voegen voorbeelden toe en bespreken de resultaten gezamenlijk. Na deze leerrijke discussie wordt ook de Uitgebreide Scan met de directieleden zelf ingevuld.

Een actieplan voor begeleiding en ondersteuning van coördinator en directieleden kon niet uitblijven! Enthousiast past de coördinator zelf een agenda toe om met haar succeservaring anderen te kunnen overtuigen. De Box@Werkplek met de instrumenten wordt aan een directielid geïntroduceerd tijdens een functioneringsgesprek, om zo samen de beste agenda eruit te pikken. De coördinator aarzelt echter niet om op basis van de resultaten van de scans zelf een geïnformeerd voorstel te lanceren, zoals bij een ander directielid: omdat de communicatie niet vlot, is ‘Afspraak is afspraak!’ de geknipte agenda!


Case 1: Hoe volgen we gemaakte afspraken in het kader van functioneringsgesprekken beter op?

Case 3: Hoe stimuleren we teamleden om taken te delegeren?