Hoe schakel ik een ervaren medewerker in om een nieuwkomer de weg te wijzen?
In het kader van het onthaalbeleid binnen de organisatie zal er voortaan een ervaren werknemer ingeschakeld worden om nieuwe medewerkers wegwijs te maken.
Er komt heel binnenkort een nieuwe chauffeur in dienst. Hij zal naar het containerpark rijden om daar onder andere afgedankte computers en televisies op te halen om naar het revisiecentrum te brengen. Deze worden daar dan hersteld of gerecycleerd. Aangezien de leidinggevende, Kelly, zes chauffeurs onder haar hoede heeft, kan zij de nieuweling niet continu vergezellen. Zij doet daarom een beroep op een ervaren chauffeur om de nieuweling wegwijs te maken. Ze gebruikt in haar zoektocht naar een geschikte peter de agenda ‘Beter met een peter!’.
Kelly kiest haar peter aan de hand van de tips in de agenda. Ze kiest Kristof. Met zijn negen jaar dienst kent hij de organisatie op zijn duimpje. Hij heeft al overal gestaan. Hij kan het ook goed uitleggen en nam in het verleden, zo merkte Kelly, die taak soms spontaan op zich. Vrijdag spreekt zij af met Kristof. Hij wordt het aanspreekpunt voor de nieuwe medewerker. “je werkt hier al lang, kent de weg, … neem dat maar op jou, jij kan dit!” zei Kelly. Kristof zijn ogen blonken. Hij was vereerd.
Samen maakten ze een to-do-lijstje:
De nieuweling kreeg de eerste aanwijzingen van Kelly maar zij vertelde er ook meteen bij dat hij ook altijd vragen aan Kristof mocht stellen. Ze gingen de eerste dagen tenslotte samen de boer op. “Anders bellen jullie maar”. Op dag drie reed de nieuweling zelf met de vrachtwagen en werd Kristof voor enkele dagen bijrijder. Ook Kelly reed eens mee, om te kijken of alles vlot verliep.
Case 1: Hoe grijp ik tijdig in wanneer het onthaal van een nieuwkomer dreigt mis te lopen?
Disclaimer | Contact | Odisee