Hoe grijp ik tijdig in wanneer het onthaal van een nieuwkomer dreigt mis te lopen?
Teamleider Jan zag onlangs een nieuwe, waardevolle productiemedewerker al na twee weken het bedrijf verlaten. Via de personeelsdienst verneemt hij dat de nieuwkomer te weinig steun kreeg. Jan weet wel dat dit vooral ligt aan het feit dat die nieuwkomer werkte in een hal waar Jan fysiek weinig aanwezig is. Toch wil hij dit niet als excuus inroepen en zoekt hij een andere aanpak.
Over vier weken wordt een vervanger verwacht. Om te vermijden dat het probleem zich opnieuw voordoet, zal Jan aan de slag gaan met de agenda ‘Beter met een peter!’. Hij bekijkt wie voldoet aan de voorwaarden voor een goede peter binnen zijn team en spreekt Geert aan. Na een kort gesprek over wederzijdse verwachtingen, maken ze samen een planning op: Wat moet Geert aanleren aan de nieuwkomer? Welke termijn staat hierop? Hoe en wanneer volgt Jan deze acties op? In die planning zetten ze ook duidelijk hoe en wanneer de opvolging door teamleider Jan zal gebeuren. Zo kan hij tijdig ingrijpen in geval de nieuwkomer twijfels heeft.
Het inwerken van de nieuwe medewerker verloopt quasi vlekkeloos. Wat Jan vooral verbaast, is dat het hem eigenlijk niet veel meer tijd kost. Maar de tevredenheid is des te groter en Jan is een goede medewerker en een ervaren peter rijker binnen zijn team!
Case 2: Hoe schakel ik een ervaren medewerker in om een nieuwkomer de weg te wijzen?
Disclaimer | Contact | Odisee