Hoe zorgen we ervoor dat elke nieuwe medewerker een p/meter krijgt toegewezen die hem/haar wegwijs maakt in de organisatie?
Elke werkgever is verplicht nieuwe medewerkers op een gepaste manier te onthalen. Zij moeten o.a. een ervaren werknemer aanduiden om een nieuwe werknemer te begeleiden. Hoewel bij wet verplicht, wordt dit peterschap in de praktijk nog niet systematisch toegepast in de organisatie.
Directie en team willen hier een mouw aan passen. Ze willen systematisch voor elke nieuwkomer een ervaren rot in het vak aanspreken om de nieuwe collega wegwijs te maken in de organisatie. Bij wijze van experiment zal één leidinggevende aan de slag gaan met de instrumenten van de Box@werkplek.
Binnen enkele weken start een nieuwe vrachtwagenchauffeur. Eerst vult diens toekomstige leidinggevende, Sandy, de scan 'nieuwkomers motiverend inwerken' in. Daaruit blijkt dat nieuwkomers in principe de nodige bedrijfs- en jobinformatie krijgen tijdens de rondleiding, kennismaken met de collega’s en het takenpakket overlopen. Hoewel Sandy deze taken vandaag regelmatig doet, geeft ze aan dat dit wegens tijdsgebrek niet altijd even grondig gebeurt. Hierdoor moeten nieuwkomers al heel snel zelfstandig aan de slag. Peterschap vindt ze een goed idee maar is dit gemakkelijk te realiseren?
Drie weken voordat de nieuwe medewerker in dienst komt, zit de HR-verantwoordelijke samen met Sandy, de leidinggevende van de chauffeurs. Ze overlopen samen kort de agenda ‘Beter met een peter!’ die Sandy zal gebruiken in haar zoektocht naar een peter. Heeft ze al iemand in haar hoofd die deze taak echt supergoed zou doen? De HR-verantwoordelijke bespreekt samen met Sandy wat verwacht moet worden van een peter.
Sandy ziet het wel zitten om georganiseerd aan het werk te gaan en zo een geschikte peter te zoeken voor de nieuwkomer.
Case 1: Hoe verbeteren we het onthaal om te zorgen dat nieuwe medewerkers blijven?
Disclaimer | Contact | Odisee