Hoe verbeteren we het onthaal om te zorgen dat nieuwe medewerkers blijven?
Bij het inwerken van nieuwe arbeiders in een Belgische vestiging van een multinational, is het onthaalbeleid goed uitgetekend in procedures en interne regels. Toch blijken geregeld waardevolle nieuwkomers het bedrijf snel weer te verlaten.
Een bevraging bij enkele van die mensen leert de personeelsverantwoordelijke dat het onthaal vrij goed georganiseerd is. Anderzijds blijkt dat de betrokkenheid van de leidinggevenden te beperkt is, dit vooral omwille van een grote “afstand” door het ploegensysteem. De nieuwkomers staan immers niet altijd in dezelfde ploeg als de leidinggevende. Ook is er in de verschillende afdelingen weinig contact tussen de medewerker en de leidinggevende omdat leidinggevenden de verantwoordelijkheid dragen over meer dan één productiehal. De leidinggevenden erkennen dit probleem, maar weten niet onmiddellijk hoe het op te lossen.
De personeelsverantwoordelijke beslist daarom, in samenspraak met de productieleider, de agenda ‘Beter met een peter!’ te gebruiken. Die agenda helpt werkplekleren te ondersteunen. Vier weken voor de indiensttreding van een nieuwkomer, overloopt de personeelsverantwoordelijke samen met de leidinggevende de agenda. De leidinggevende duidt, volgens de richtlijnen van de agenda, een peter binnen het team aan. Daarnaast volgt hij/zij, ook zoals in de agenda omschreven, de begeleiding van de peter en de nieuweling op. Op die manier kan hij/zij tijdig ingrijpen als er zich problemen voordoen.
Case 2: Hoe zorgen we ervoor dat elke nieuwe medewerker een p/meter krijgt toegewezen die hem/haar wegwijs maakt in de organisatie?
Disclaimer | Contact | Odisee